Thursday, September 17, 2009

Menjelang Syawal

Syawal hampir menjelang tiba
hatiku rasa sayu dan sedih
kerana aku senantiasa menjadi org terakhir balik ke kampung di dalam rumahku ini
housemate sume da lesap ke kampung msg2
sambil mendengar lagu2 raya berkumandang
Aku berasa sungguh pilu, haeh

Ah! sunyi benar rumahku ini
tiada lagi gelak mengilai rakan2ku bgema
tiada lagi senyum dan tawa mereka
tiada lagi suara jeritan dan gurauan mereka
aku kini kesepian seorg diriku
Ah....

sorg demi sorg housemate aku pulang ke kampung
meniggalkan aku seorg diri
macam nie la hidup di perantauan
jaoh dari kampung halaman
Atoiyaii, sedihyer....

Taun nie adalah taun petame ak
xdapat pose n berbuke pose kat umah
skunk pon ak da raye dulu
apala naseb, sdey2...

Ku jengok ke luar tingkap
melihat student2 len mengheret bagasi masing2
yg besarnya nauzubillah, bole muat aku sorang
macam da xnak balik sini da pulak, ish3
menunggu bus masing2 yg disediakan oleh Uitm utk balik kg
Uitm dihatiku, aah tapi nape bus ke destinasi aku xde disediakan
ini tidak adil
mntg2 la ak x dok kat area banda
myampah tol ak

Hatiku menjerit-jerit mahu pulang ke kampung
tapi bus yg ak bakal naiki hanya akan bejalan pada esok hari
Why?
mmg lar, da ak bli tiket bsok
bsok lar die jalan, xkan ari nie plak kan
huhuhuh, sengal2
hai! kalu da bosan mcm nie la jadinyer...
sewel macam baru pas langgar tembok

Terbayang ak pada umah ak
pasti rumahku sudah dipenuhi dgn pelita
dulu itu tugasku ketika dirumah
tapi kini tlah diambil alih oleh adikku
Dan yg pasti rumah2 jiranku juga dipenuhi dgn pelita
bile malam2 cam nie, dga lar berdentum-dentam bunyi mercun
kalu kat umah dulu ak lar taiko besar bab men mercun nie
hahaha

Abah pon geleng kapla ngan perangai ak nie..
sebijik cam jantan
kalu stakat mercun papan 2, bunge api 2 x men lar kan
ak men stok2 mercun bola, mrcun ketupat, mrcun botol, mrcun roked
baru syok, heeee
kalu dulu kat blakang umah aku ad meriam tanah
tapi skunk da rosak
xde spe da nak baiki
abg ak pon da xnak baiki da
mane xnyer stiap kali die baiki mesti rosak balik
aku laa punyer keje
2 la abg spe soh aja aku men meriam
hahaha, kan ak da jadi kepala lanun
wuwuwuwu....
Ma ak plak mesti terjerit2 kat dapo soh aku nek
membebel la die,
ketupat x masak lagi, daging x siang lagi
hehehe, lek ar mom bukan slalu pown

Tapi kan slame kami men meriam nie
xpenah lagi sape2 cedera ke, putus tgn ke, ape2 je ke
sbb ktorg sntiasa mengamalkan
langkah2 keselamatn
bile time nak cucuh meriam jew
sume lari jaoh2, hahaha
gler penakot sebenarnyer...

Ma ak pulak msti sibok dok memasang langsir
org tue 2 kalu tiap2 kali raya x tka langsir msti x sah
mesti abahku tengah pening kepala tgok gelagak ma ak
tapi die just senyap jew, ikut lah ape ma nak wat die senantiasa x kisah
even kalu mintak tlg pon die x keberatan
hahaha....Owh! abah kau dihatiku
Sayang abah lebey lar...

Mesti ma n abahku tengah dok bersembang kat dapur
memikir nak buat juadah ap taun nie
tapi yg aku pasti nasi dagang ma ak pasti ad dalam menu
bosan betol...
dari ak dalam perut lagi
itulah hidangan wajib ma ak
kenapa tah, aku pon plek...
xpelah pe2 hal taun nie mesti special n pelik gak
seperti taun2 sebelom nie

Kalau taun sebolom nie menu ktorg burger, ikan pari, udang dan ketam celup tepung...mcm owg putis lak
taun nie aku no coment, tnggu balik umah lar nt
hehehehe
Yg pasti ak lah org yg kene buat semue yg pelik2 2
Ades, nie la penat jadi anak pompuan sulung nie
Xpe demi raye, ak sanggup
hehehehe...
hidup raya, selamat hari raya
hahahaha....sewel tol ak.

Tapi teringin nak makan rendang daging
xpe, nt aku request kat abah soh beli danging lebey sket
membe bekku pon da request soh ak bawak balik rendang daging
tapi yg pasti ak kene masak sendiri la kan
jgan harap lar nak mntk ma ak tlg masakkan
kalu ak ckap"ma tigin nak makan rendang daging ar"
msti ma ak ckp"2 ad daging dlm peti ais 2, rempah pon da ad, buatlaa"
Ah! "bahagia" btol ak dga kan,kan,kan...pham2 sudah.
Heee....

aku pon skunk nak stat packing2 brg lar
esok ak balik kampung
Wohoo, sonoknyer dapat balik kampung
Haeh....







2 comments:

  1. perh sdhnye...cian tul kwn aku ni...klu aku tau leh aku tmn kn..tp xb'ksempatan la plak..sori la bebnyk ye...nnt rye akn dtg kte blk skali ye...yg pntg skg ni aku indu la nk lpk skali ngan ko...indu nk glk sme2 smpi pg xtdo...lme pas ni bru jmpe...jga dri ye..pastikan kte jmpe nnt naik rye ye...

    ReplyDelete
  2. ala ko ni... swoh aku comment lah plak.
    hmmmmmmmm ok aku comment ek.......
    sbnrnyer aku xtau nak comment ape ni.......
    no comment wakakakakaka

    ReplyDelete